9 / 9 matchdagar spelat
Säsong är slut!

Presentation och anvisningar för Coach LeMat

Presentation

Coach LeMat är ett spel på Internet som baseras på händelserna i SHL i ishockey. Här kan du tävla i hockeykunskaper med dina vänner och arbetskamrater i interna ligor, samt mot alla andra spelare i en nationell turnering.

I Coach LeMat sätter man ihop fiktiva sexmannalag med spelare från SHL. Lagen får poäng utifrån hur väl spelarna gör ifrån sig i den riktiga ligan. Fina priser finns att kamma hem för de deltagare som är riktigt framgångsrika i poängplockandet!

Säsongen i Coach LeMat består av fyra ronder.

Ronder

Rond 1: 2013.10.01 - 2013.11.03

Rond 2: 2013.11.12 - 2013.12.15

Rond 3: 2013.12.26 - 2014.02.08

Rond 4: 2014.02.25 - 2014.03.08

Observera: Inget spel i SM-slutspelet!

Varje rond i Coach LeMat är ett eget spel med fina priser, plus att resultaten i de olika ronderna räknas samman över hela säsongen och en totalsegrare koras.

När en rond tar slut sparas tränarens uppgifter och lagets namn, men lagets spelare måste väljas på nytt inför varje rond. Man kan börja sätta ihop lag några dagar innan ronden börjar. Deltagarna påminns om den nya ronden per e-post.

Lag

Ett Coach LeMat-lag har sex spelare: en målvakt, två backar och tre forwards. Varje tränare kan ha flera lag. Lag kan även skapa eller gå med i ligor.

Spelarpriser

Lagets maxpris är 20 000 000 kronor i början av ronden. SHL:s representanter bestämmer priserna på spelarna på nytt för varje ny rond. Priserna ändras även under rondens gång beroende på spelarnas insatser och hur ofta de blir köpta eller sålda. Nedan specificeras kriterierna för ändringar av spelarpriser:

  • +/- 10 000 SEK / poäng som spelaren tar, max +/- 500 000 per match.
  • Priset kan inte sjunka under 500 000 kronor.
  • Spelarbyten under ronden:
Köp
[st/dygn]
Prisökning
[SEK]
10-59 15 000
60-99 30 000
100-199 45 000
200-349 50 000
350-499 75 000
500- 100 000
 
Försäljningar
[st/dygn]
Prisminskning
[SEK]
10-59 15 000
60-99 30 000
100-199 45 000
200-349 50 000
350-499 75 000
500- 100 000

Spelarpriserna börjar förändras först efter den första matchdagen i respektive rond. Så länge laget håller på att sättas ihop och alltså ännu inte är bekräftat förändras heller inte spelarpriset eller köp- och säljstatistiken av gjorda köp och byten. Spelarpriserna uppdateras i samband med poänguppdateringen. Övriga dagar uppdateras priserna i slutet av varje dygn.

Om matchdagens poänguppdatering försenas eller flyttas till en senare tidpunkt, ersätts inte den eventuella värdestegringen för utbytta spelare i samband med poänguppdateringen.

Poängräkning

Händelse Målvakt Back Forward
Vinst 3 0 0
Förlust -2 0 0
Mål 25 9 6
Assist 10 6 4
Matchavgörande mål (utöver mål) 0 2 2
Matchavgörande straff i straffläggning (i stället för "vanligt" mål)
- 4 2
Mål i boxplay (utöver mål)
0 4 4
Skott på mål
1 1 1
Tackling 0 1 1
Hållen nolla 12 0 0
Plus/minus 0 +3 / -2 +2 / -1
Matchdagens Stjärnor **
1p / stjärna 1p / stjärna 1p / stjärna
2 min utvisning* -1 2 2
10 min utvisning -5 -5 -5
Game misconduct
-8 -8 -8
Match penalty -10 -10 -10

* 2 min utvisningspoäng utdelas bara för individuella utvisningar. Målvakten kan få högst -10 p/match för utvisningar, exklusive matchstraff

** Matchdagens tre stjärnor baseras på en subjektiv bedömning av matchen där 9, 6 respektive 3 poäng delas ut efter varje matchdag som innehåller två eller fler matcher. Vilka som utnämns till Matchdagens tre stjärnor presenteras förutom i poängsammanställningen även i separat artikel/videoklipp på SHL.se.

   
Räddningar för målvakt, per match   Insläppta mål för målvakt, per match
 
Räddningar Poäng
0-4 0
5-9 1
10-14 3
15-19 5
20-24 7
25-29 9
30-34 11
35-39 14
40-44 16
45-49 19
50-54 22
55-59 25
osv  
 
Mål Poäng
1 -1
2 -2
3 -4
4 -6
5 -8
6  -10
7 -12
osv  
 

 

Lagkapten

Lagkapten väljs på din lagsida och är en nyhet inför säsongen 2013/2014. Spelaren som väljs till lagkapten får 1,3 gånger sina inspelade CLM-poäng som alltid avrundas till nästkommande heltal. Om han exempelvis spelar in 8 CLM-poäng får han som lagkapten 11 CLM-poäng (8x1,3 = 10,4 = 11). Detsamma gäller minuspoäng (-7x1,3 = -9,1 = -10). Du kan byta lagkapten efter varje matchdag och det kostar inga byten. Om du säljer din lagkapten måste du emellertid välja en ny. 

Vid oavgjort avgörs lagens placering med hjälp av följande kriterier i denna ordning:

  • Minst spelade matchdagar
  • Flest mål
  • Minst utvisningar


Ovanstående uppgifter finns på lagets spionsida (när den är aktiverad), dit man kommer exempelvis genom att klicka på lagets namn på resultatsidan. Uppgifterna visas dock inte när spionstopp är aktiverat.

Bästa ligorna

I Bästa ligorna deltar slutna ligor med högst 20 medlemmar. Där räknas poängen för de fem bästa tränarna i varje liga samman. Om flera ligor har samma poäng avgörs tävlingen förutom av ovan nämnda kriterier även av ligans medlemsantal: en mindre liga vinner mot en större. De bästa ligornas resultat uppdateras i samband med poänguppdateringen.

Poänguppdateringar

Coach LeMat för inte egen statistik över matcherna, utan statistiken hämtas direkt från SHL:s resultatservice.

Coach LeMats poäng uppdateras automatiskt och alla uppdateringar ska normalt vara genomförda senast midnatt efter spelad match. Det går inte att skapa lag eller byta spelare innan poängen har uppdaterats.

Poänguppdateringen kan försenas på grund av serviceåtgärder, bristfällig statistik, avbrott i datakommunikationen eller andra problem. Om så sker uppdateras poängen så snart det är möjligt, men det är fullt möjligt att poänguppdateringen genomförs först under nästa dygn. Om bristfällig statistik uppstår i Coach LeMat beror det på problem med tillgång till statistiken.

Om situationen tillåter kan matchdagens poänguppdatering genomföras även med bristfälliga statistiska uppgifter. Då försöker man att i efterhand gottgöra de saknade poängen till de drabbade lagen på Coach LeMat. Poängen uppdateras för rätt lag även om de spelare som tagit poängen senare har sålts från laget. Coach LeMat har information om varje lags uppställning för varje matchdag.

Vi strävar efter att i möjligaste mån meddela om störningar i poänguppdateringen på nyhetsavdelningen.

Priser och pristagare

Rondernas priser återfinns på prissidan. På samma sida visas senare också vinnarna, som vi kontaktar personligen. Rondernas och säsongens priser går till de mest framgångsrika deltagarna i Coach LeMat!

Registrering

  1. Klicka på länken ”Skapa nytt konto” på Coach LeMats startsida
  2. Ditt användarnamn är din e-postadress, som måste aktiveras i enlighet med anvisningarna i rutan
  3. Fyll i dina kontaktuppgifter noggrant och läs användarvillkoren

En registrering är giltig under hela spelsäsongen. Efter registreringen ska du: 

  1. Sätta ihop ett lag
  2. Köp Superteam alternativt Superseason team
  3. Koppla ditt lag till en liga (frivilligt)
  4. Köp extrabyten om du vill ha det

Betalning

När du satt ihop ditt lag är du med i spelet gratis under fyra matchdagar. Därefter måste du betala för att fortsätta delta. Du kan då köpa ett Superteam som kostar 30 kronor och innehåller elva byten. Du kan välja att köpa till extrabyten, tre byten för 15 kronor. Detta kan du göra tre gånger per rond. Maximalt antal byten blir således 20 per rond. Du kan även välja att köpa Superseasonteam. Det innehåller deltagande i alla fyra ronder med elva byten i varje och kostar 90 kronor. Reglerna för extrabyten gäller även här.

Betalning av Superteam

  1. Ring på telefonnummer 0900-888 02 30, kostnad 30 kronor
  2. Under samtalet får du sedan den kod du behöver för att bekräfta köpet. Om du ringer från en mobiltelefon skickas koden även till dig via SMS.

Betalning av Superseasonteam

  1. Ring på telefonnummer 0900-888 02 70, kostnad 90 kronor
  2. Under samtalet får du sedan den kod du behöver för att bekräfta köpet. Om du ringer från en mobiltelefon skickas koden även till dig via SMS.

Betalning av tre (3) extra byten

  1. Ring på telefonnummer 0900-888 02 15, kostnad 15 kronor
  2. Under samtalet får du sedan den kod du behöver för att bekräfta köpet. Om du ringer från en mobiltelefon skickas koden även till dig via SMS.

Att sätta ihop ett lag

Efter registreringen ska du skapa ett nytt lag. Följ noggrant anvisningarna i rutan när du sätter ihop ditt lag! Första steget är att ge ditt lag ett namn som är max 15 tecken långt. När du gett ditt lag ett namn, klicka på ”fortsätt”.

Det andra steget är att välja spelare och du kan välja dessa i vilken ordning du vill. Laget ska ha en målvakt, två backar och tre forwards. Du kan ångra de val du gjort om du vill. När laget är fulltaligt ska du bekräfta ditt lag genom att klicka på fortsätt.

I det sista steget ser du en översikt av ditt lag och kan ändra på namnet eller laguppställningen om du så önskar. Du kan även skapa en matchtröja åt laget som kommer att användas i samband med ditt lag.

Laget måste fortfarande bekräftas för att det ska kunna delta i den pågående rundan. Innan bekräftelsen kan du ännu korrigera dina val utan att förlora byten. Klicka på godkänn om du inte vill göra några ändringar.

På matchdagar stoppas skapande och ändringar av lag 5 minuter innan den första matchen börjar och öppnar igen efter poänguppdateringen. Om poänguppdateringen försenas öppnas möjligheten till spelarbyten. Om du inte har bekräftat ditt lag 5 minuter innan matcherna börjar, men alla sex spelare är valda, bekräftas laget automatiskt. Om alla spelare inte valts till laget raderas laget från Coach LeMat.

Att bilda och gå med i en egen liga

När du har satt ihop ett lag och bekräftat det kan du ansluta dig till en kompisliga eller bilda en egen och bjuda in dina vänner. Klicka på länken "Liga" och följ instruktionerna.

Ligans grundare bestämmer ligans namn och lösenord, samt beskrivningen i första steget av ligaskapandet. I det andra steget kan grundaren ladda upp en bild som förslagsvis har med ligans pris att göra. I det tredje steget skapas en ny logotyp åt ligan enligt instruktionerna. I beskrivningen kan grundaren exempelvis beskriva ligans regler, priser osv. Därefter måste grundaren godkänna skapandet av ligan genom att klicka på ”Godkänn”.

Nu kan grundaren bjuda in andra användare till sin liga. Om du har vänner kopplade till ditt eget användarnamn kan du lägga till dem genom att klicka på ”Bjud in alla på din vänlista till din liga”. Övriga vänner bjuder du in genom att lägga till deras e-postadresser i det avsedda fältet och klicka på ”Lägg till på listan”. Därefter klickar du på ”Skicka inbjudningar”, varvid inbjudningarna skickas till dina vänner. Dina vänner får då ligans namn och lösenord och kan ansluta sig till ligan du bildat.

För att ansluta sig till ligan måste spelaren gå till ligasidan, där det finns fält för att skriva in ligans namn och lösenord. Varje lag kan endast tillhöra en liga.

OBS: Coach LeMat ansvarar inte för ligornas interna priser. Ligans grundare bör redan från början skriva tydliga regler för ligan, som alla deltagarlag ska följa.

Man kan bilda och gå med i en liga även under en pågående rond, lagens poäng räknas retroaktivt. Observera att andra kan ansluta sig till ligan under ronden om ligans grundare har tillåtit det i grundreglerna.

Spelarbyten

Du kan göra högst 20 byten (11+3+3+3) under en rond med ditt lag. Antalet återstående byten syns bland annat på sidan för byten.

Observera att det går att byta spelare helt fritt innan ronden har startat! Det betyder att du kan laborera helt fritt med ditt lag fram till bytesstopp i den första matchdagen i den aktuella ronden, utan att dina ordinarie byten tas i bruk.

Spelarbytena stoppas som regel 5 minuter innan den första matchen på matchdagar och öppnar igen efter poänguppdateringen som normalt genomförts senast midnatt efter spelad match.

Du kan även ångra dina byten fram till 5 minuter före den första matchen på matchdagen - eller före midnatt om det inte är några matcher den aktuella dagen. Du kan alltså till exempel på morgonen gå in och göra byten, som du senare under dagen via ditt lags startsida (nås via menyn "Mina lag") kan ångra genom att klicka på "Ångra byten". Därefter kan du utföra andra byten i stället, utan att dina tidigare ångrade byten kostar dig något i form av minskade antal byten.

Så här byter du spelare:

  • Välj Lag -> BYTEN
  • Klicka på SÄLJ-knappen vid spelaren du vill sälja. Penningsumman för spelaren går in på ditt fiktiva spelkonto, vars saldo du kan se i sidans nederkant.
  • Välj en ny spelare bland dem som har en Köp-länk. Klicka på KÖP-knappen vid den spelare som du vill ha till ditt lag. Godkänn bytena genom att klicka på BEKRÄFTA BYTEN eller ångra.


Lägg märke till att frånvarolistans och spelarkortens uppgifter om skador endast är vägledande och i normala fall endast tar med långtidsskador, utlåningar och liknande. Coach LeMat får uppgifterna om spelarnas status direkt från SHL:s representanter och alla lag meddelar inte alltid aktuella uppgifter om spelarnas skadeläge. Vi rekommenderar att du kontrollerar uppgifterna innan du väljer spelare utifrån denna information.

Lagbevakning

På bevakningssidan (Lag -> Bevakning) ser du spelarna i ditt nuvarande lag samt de statistiska uppgifter de samlat ihop.

Resultatsida och spionage

Välj sidan RESULTAT från det övre navigeringsfältet. Sidan visar rondens 100 bästa tränare. Du kan se din egen placering genom att gå till sidan EGEN PLACERING, där ditt eget lag finns markerat. Du kan också bläddra framåt och bakåt i listan med länkarna högst upp i kanten.

Du kan studera laguppställningen för alla lag genom att klicka på lagnamnet eller gå till lagets tränarsida genom att klicka på tränarens namn - om inte spionstoppet är aktiverat.

Spionstoppet aktiveras fem timmar innan första matchen på matchdagen. Efter den tidpunkten ser du läget i de andra lagen innan spionstoppet aktiverades. Du kan se vilka tränare som gjort byten efter denna tidpunkt, men du ser inte vilka byten de gjort. Observera att spionstoppet alltid är aktivt innan rondens första match har spelats.

Spionstoppet avaktiveras samtidigt som deadline för byten, det vill säga fem minuter före första matchstart en viss matchdag.

Om ditt lag är med i ett ligaspel, ser du också din ligas placering på liga-sidan.

Vänner

I Coach LeMat kan du lägga till andra användare som vänner. Denna funktion ska inte förväxlas med ligaspelet. Vänfunktionen inbegriper, till skillnad från ligafunktionen, inga tävlingar. Du kan lägga till en annan användare som vän genom att skicka en vänförfrågan via personens tränarsida. Till din väns tränarsida kommer du till genom att söka efter personens uppgifter på sidan sök tränare (Resultat -> sök tränare). I tränarsidans övre högra hörn finns knappen ”Lägg till som vän”, som låter dig skicka en förfrågan. När din vän godkänt förfrågan kan du lättare följa personens framgångar i Coach LeMat.

Battle of the fans

Battle of the fans är ett kompletterande spelformat där varje klubbs fans tävlar mot varandra och där syftet är att få fram vilken klubb som har de hockeykunnigaste fansen i Sverige. De tio främsta fansen (baserat på Coach Lemat poäng) representerar klubben i ”Battle of the fans”. Dessa tio är de som kämpar mot övriga klubbars topp 10.

Du har alltid chansen att slå dig in bland topp 10 baserat på hur bra det går för dig i spelet. Du väljer bara favoritlag när du skapar ditt lag så är du automatiskt med i Battle of the fans. I övrigt kan du spela vara med eller skapa dina egna ligor precis som vanligt. Var med och visa vilka fans som har de bästa hockeykunskaperna i Battle of the fans!

Ändra kontaktuppgifter

Om dina kontaktuppgifter förändras under säsongen, se till att hålla dem aktuella på sidan Egna uppgifter (Profil > Egna uppgifter).

SHL

I menyn SHL hittar du mer information om SHL:s matchdagar, matchhändelser, serietabell, laguppställningar, All Star-lag och minuslag samt frånvarolista.